06.6. KAIP ĮVEIKTI KALTĘ IR GĖDĄSkaityti: 3 mins

Kaltės jausmas atsiranda tada, kai mes manome, kad ką nors padarėme blogai, ką nors nuskriaudėme.

Gėdos jausmas atsiranda tada, kai savo buvusį elgesį vertiname kaip išėjusį už mūsų pačių nusistatytų arba visuomenės nustatytų normų ar standartų ribų.

Kartais šie jausmai yra laikini ir moko mus gyventi bei elgtis geriau, bet kartais jie užsitęsia ir trukdo.

Palyginkite, kuo skiriasi normalūs ir liguisti kaltės bei gėdos jausmai.

Kaltės arba gėdos jausmai

Normalūs ir naudingi

Liguisti ir nenaudingi

Mes žinome, kuriose vietose konkrečiai elgėmės netinkamai („Aš padariau netinkamai tai, tai ir tai“), ir neapibendriname blogai vertindami save kaip visumą ( „Esu  blogas žmogus“).

Mes blogai ir labai apibendrintai vertiname ir save, ir savo elgesį, tačiau dažniau koncentruojamės į neigiamą savęs kaip visumos vertinimą – „Aš esu blogas, niekam tikęs“

Mes norime ir siekiame ištaisyti savo klaidas suprasdami, kad viskas jau praeityje ir visiškai pakeisti buvusios situacijos nepavyks.

Mes tarsi „prisirišame“ prie praeities (nuolat galvojame apie patirtas situacijas) ir nenorime jos paleisti trokšdami, kad ji būtų kitokia, negu buvo.

Mes stengiamės pasimokyti iš savo klaidų ir susiplanuoti, kaip panašioje situacijoje elgtumėmės kitą kartą.

Mes save kaltiname arba jaučiame gėdą ir neįsisąmoniname to, kad praeities pakeisti jau nebepavyks, o viskas, ką galime padaryti – tai pasimokyti iš savo klaidų, kitą sykį elgtis kitaip.

Mes suvokiame, kad praeityje elgėmės vienu ar kitu būdu todėl, kad tik taip mokėjome elgtis.

Kaltiname, žlugdome save, lyg būtume mokėję pasielgti kitaip ir tik specialiai to nedarėme.

Atjaučiame save, esame sau gailestingi, ir nukreipiame savo dėmesį į dabartį bei ateitį.

Esame sau negailestingi, neatlaidūs ir su visu savo dėmesiu esame praeityje.

Žemiau esantis pratimas gali Jums padėti sumažinti liguistą kaltės jausmą.

44 PRATIMAS. Kaip įveikti liguistą kaltės jausmą?

Klausimas

Mano atsakymas

Kas realiai blogo atsitiko?

 

Kiek čia yra mano kaltės – 0, 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100 proc.?

 Įrašykite skaičių.

Kas dar galėjo prisidėti prie nepalankios įvykių eigos (kiti žmonės, atsitiktinumas, likimas ir pan.)?

 

Ko aš galiu pasimokyti iš atsitikusio įvykio?

 

Kaip aš galėsiu panaudoti šias žinias ateityje?

 

Ką aš, pasimokęs iš buvusios neigiamos patirties, galėsiu padaryti gero sau, kitiems žmonėms ar pasauliui?

 

Ką aš galėčiau pakeisti ar pataisyti, o su kuo reikia susitaikyti, nes tai nepakeičiama?

 

Ar aš galiu atsiprašyti, jeigu ką nors nuskriaudžiau, arba padaryti gera kokiam nors žmogui?

 

Ar aš galiu būti atlaidesnis sau, kaip kad būčiau atlaidesnis ir kitiems žmonėms.

 

Word variantas atsisiuntimui
PDF variantas atsisiuntimui

Neprisiriškite prie praeities. Nesigraužkite, nesekinkite ir nesilpninkite savęs. Jūsų jėgų ir energijos dar prireiks daugybei gerų darbų, kuriuos galėsite atlikti tada, kai sustiprėsite.

 

© 2018 Geros Nuotaukos Link. Visos teisės saugomos.