07.4. KELIAS IŠ SVAIGALŲ PRIKLAUSOMYBĖS – POKYČIŲ STADIJŲ RATASSkaityti: 5 mins

Šiuo metu jau žinoma, kad norėdamas atsikratyti svaigalų priklausomybės kiekvienas žmogus turi pereiti tam tikras stadijas. Kadangi kiekvieną stadiją atspindi pokyčiai jo gyvenime, tai  vadiname pokyčių stadijų ratu. Pateikiame tai iliustruojantį paveikslėlį ir kiekvienos stadijos aprašymą.

Pokyčių stadijų ratas

7.4a.jpg

Nesusimąstymo (problemos nesuvokimo) stadija. Žmogus šioje stadijoje nesvarsto galimybės keistis,. jis savo elgesyje (ar gyvenime) nemato problemos ar netiki, kad jo elgesys yra problematiškas, nepripažįsta, kad alkoholio / narkotikų vartojimas, lošimas gali būti kitų problemų priežastis. Toks požiūris gali dar labiau sustiprėti, jei priklausomas žmogus daug laiko praleidžia su kitais priklausomais asmenimis, todėl problemas, su kuriomis susiduria, laiko „normaliomis“.

Mąstymo apie permainas stadija. Žmogus šioje stadijoje suvokia, kad jo elgesys jam sukelia problemų ir svarsto argumentus „už“ ir „prieš“, kiek jam naudinga keistis ir kiek naudinga nieko nedaryti. Priklausomi asmenys nerimauja dėl to, kad vartoja alkoholį / narkotikus/ lošia, tačiau nežino, ką daryti, ir abejoja, ar norėtų ką nors keisti.

Rengimosi keistis stadija. Žmogus šioje stadijoje planuoja pakeisti savo įpročius – ieško keitimosi būdo, kuris būtų prieinamas ir efektyvus. Jis nusprendžia žengti tam tikrus žingsnius, kad sustabdytų problematišką elgesį. Žmogus, būdamas šioje stadijoje, prašo specialistų pagalbos. Atsiranda nedidelių elgesio pokyčių, tačiau realių pokyčių dar nėra.

Keitimosi stadija. Žmogus šioje stadijoje keičia savo elgesį, kad įveiktų iškilusias problemas. Įvykę pokyčiai yra matomi ir vertinami artimųjų. Reikšmingos, akivaizdžios pastangos, realių keitimosi būdų pasirinkimas rodo veiksmą. Šioje stadijoje paprastai bendraujama su specialistais arba pagalbos ieškoma AA/AN/AL (savipagalbos) grupėse.

Pasikeitimo išlaikymo stadija. Žmogus šioje stadijoje stengiasi išvengti atkryčio ir stengiasi įtvirtinti ankstesnėje stadijoje pasiektą naudą (pokytį). Elgesio keitimas – tai nuolatinis darbas. Jeigu naujo įgyto elgesio įtvirtinti nepavyksta, įvyksta atkrytis, t. y. žmogus „atkrinta“ ir grįžta į kurią nors ankstesnę pokyčių rato stadiją. Svarbu įsisąmoninti, kad siekiant pokyčio atkrytis yra labiau tikimybė negu išimtis. Tai yra proceso dalis, tai nėra nesėkmė. Dažniausiai žmogus „apsuka“ kelis ratus, kol išeina iš šio rato, t. y. pasiekia stabilų pokytį (nebevartoja alkoholio, narkotikų, nelošia).

47 PRATIMAS. Kurioje pokyčių rato stadijoje esate Jūs?

Surašykite argumentus UŽ ir PRIEŠ alkoholio, narkotikų vartojimą ar/ir lošimą.

Argumentai „už“

1.

2.

3.

4.

5.

Argumentai „prieš“

1.

2.

3.

4.

5.

Atsakykite, kurių argumentų yra daugiau, kurių mažiau?

 

Atsakykite, kurie jūsų argumentai yra trumpalaikiai, kurie ilgalaikiai?

 

Įvertinkite, kurioje pokyčių stadijų rato dalyje Jūs esate?

 

Word variantas atsisiuntimui
PDF variantas atsisiuntimui

PAVYZDYS. Kurioje pokyčių rato stadijoje esate Jūs?

Surašykite argumentus UŽ ir PRIEŠ alkoholio, narkotikų vartojimą ar/ir lošimą.

Argumentai „už“

1. padeda atsipalaiduoti,

2. sumažinti stresą,

3. išgėręs pasijuntu drąsesnis,

4. lengviau bendrauju,

5. lengviau pritampu prie „chebros“.

Argumentai „prieš“

1. tėvai pyksta, kai grįžtu išgėręs,

2. turiu slapstytis,

3. neblaivus lengvai  įsiveliu į muštynes,

4. neblaivus elgiuosi taip ir kalbu tai, dėl ko vėliau būna gėda,

5. ryte skauda galvą, jaučiuosi blogai,

6. trūksta pinigų.

Atsakykite, kurių argumentų yra daugiau, kurių mažiau?

Daugiau yra argumentų „prieš“.

Atsakykite, kurie jūsų argumentai turi trumpalaikes pasekmes, kurie ilgalaikes pasekmes?

Argumentai apie atsipalaidavimą ir drąsą bendraujant yra susiję su trumpalaikėm pasekmėm, nes atsipalaiduoju tik trumpam. Pasibaigus alkoholio poveikiui, vėl jaučiuosi susikaustęs, nedrąsus, įsitempęs.

Ilgalaikės pasekmės – sugadinti santykiai su tėvais – jie nepasitiki manimi, visuomet tikrina, apuosto mane, dažnai skambina, bando mane kontroliuoti, įtariai vertina mano draugus; muštynių pasekmės – traumos; vairavimas išgėrus – atimtos teisės; prikalbėjęs įvairių dalykų esu praradęs kelis draugus / draugę; iki šiol gėda susitikti tuos, kurie matė, kaip išgėręs šokau nuogas ant stalo bare.

Įvertinkite, kurioje pokyčių stadijų rato dalyje Jūs esate?

Manau, kad „rengimosi keistis“.

Kuo daugiau argumentų randate „prieš“ alkoholio vartojimą ir kuo labiau suvokiate, kad ilgalaikės pasekmės daro daugiau žalos, negu trumpalaikiai efektai – naudos, tuo arčiau esate apsisprendimo daryti teigiamus pokyčius savo gyvenime stadijos.

Jei jau esate RENGIMOSI KEISTIS stadijoje, pabandykite sudaryti PLANĄ, kuris Jums padės keisti savo elgesį konkrečiu būdu.

48 PRATIMAS. Apsisprendimo nutraukti alkoholio/narkotikų vartojimą ar lošimą planas.

1.Ką darysiu, kai nebevartosiu alkoholio, narkotikų, nelošiu?

(čia surašykite visas veiklas, pomėgius ir pan., ką galėtumėte veikti užuot vartoję psichoaktyvias medžiagas ar žaidę azartinius žaidimus. Pvz.: pradėsiu sportuoti, dažniau susitiksiu su nevartojančiais (nelošiančiais) draugais, grosiu gitara, žaisiu su savo šuniuku, lankysiu šokius, pradėsiu mokytis jodinėti ir pan.

____________________________________________________________________ 

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

 

2.Konkretus mano darbo dienos planas

Kad būtų lengviau ir aiškiau, kuo tiksliau suplanuokite savo dieną – pasistenkite surašyti, ką ir kuriomis valandomis veiksite. Šį planelį galite turėti kišenėje, piniginėje, t. y. su savimi, kad galėtumėte priminti sau, kurią valandą ir ką esate nusprendęs veikti. Taip bus lengviau.

7–8 val. ryto darysiu ___________________________________________________ 

8–9 val. ryto darysiu ___________________________________________________ 

9–10 val. ryto darysiu __________________________________________________ 

10–11 val. ryto darysiu _________________________________________________ 

11–12 val. ryto darysiu _________________________________________________ 

12–13 val. dienos darysiu _______________________________________________ 

13–14 val. dienos darysiu _______________________________________________ 

14–15 val. dienos darysiu _______________________________________________ 

15–16 val. dienos darysiu _______________________________________________ 

16–17 val. dienos darysiu _______________________________________________ 

17–18 val. dienos darysiu _______________________________________________ 

18–19 val. vakaro darysiu _______________________________________________ 

19–20 val. vakaro darysiu _______________________________________________ 

21–22 val. vakaro darysiu _______________________________________________ 

22–23 val. vakaro darysiu _______________________________________________ 

23–24 val. nakties darysiu _______________________________________________ 

 

3.Poilsio dienos planas

Taip pat pabandykite suplanuoti ir poisio dienas.

7–8 val. ryto darysiu ___________________________________________________ 

8–9 val. ryto darysiu ___________________________________________________ 

9–10 val. ryto darysiu __________________________________________________ 

10–11 val. ryto darysiu _________________________________________________ 

11–12 val. ryto darysiu _________________________________________________ 

12–13 val. dienos darysiu _______________________________________________ 

13–14 val. dienos darysiu _______________________________________________ 

14–15 val. dienos darysiu _______________________________________________ 

15–16 val. dienos darysiu _______________________________________________ 

16–17 val. dienos darysiu _______________________________________________ 

17–18 val. dienos darysiu _______________________________________________ 

18–19 val. vakaro darysiu _______________________________________________ 

19–20 val. vakaro darysiu _______________________________________________ 

21–22 val. vakaro darysiu _______________________________________________ 

22–23 val. vakaro darysiu _______________________________________________ 

23–24 val. nakties darysiu _______________________________________________ 

Word variantas atsisiuntimui
PDF variantas atsisiuntimui

Pereidami į KEITIMOSI stadiją, Jūs įgyvendinate savo planą, t. y. keičiate savo žalingą elgesį. Kai susiduriate su sunkumais, pabandykite panagrinėti, kas sutrukdė Jums laikytis savo Plano? Ką reikėtų pakeisti, o gal daryti truputį kitaip? Gal ne visai realistiškai suplanavote savo dieną? Ką galėtumėte pakeisti? O gal paklausti patikimo draugo ar tėvų patarimo?

Nenusiminkite, jei pirmas bandymas nepavyksta, nenuleiskite rankų, tęskite. Atkrytis – tai natūralu. Jei nusivilsite ir nieko nedarysite, niekas ir nepasikeis. Rytų išmintis sako: „Tik einantis nueina kelią“.

© 2018 Geros Nuotaukos Link. Visos teisės saugomos.