11.3. KĄ DARYTI JEIGU YRA SAVĘS ŽALOJIMO AR SAVIŽUDYBĖS RIZIKA? Skaityti: 4 mins

Depresija ir kiti psichologiniai sutrikimai kartais sukelia savęs žalojimo ar net savižudybės riziką. Jaunuolių psichologinės savireguliacijos įgūdžiai dar nėra išlavinti, todėl jiems kartais sunkiau susidoroti su iššūkiais, ypač jeigu jų daug arba jie sudėtingi. Ši programa yra skirta jaunuolių psichologinių gebėjimų ugdymui ir tikimės, kad naudodamiesi programa jauni žmonės išmoks geriau įveikti psichologinius sunkumus. Tačiau savęs žalojimo išvengti taip svarbu, kad į šią prevencinę veiklą turėtų įsitraukti kuo daugiau žmonių, visų pirma jaunuolio tėvai ir kiti artimieji. Pradžioje informuosime apie tai, kas gali rodyti, kad jaunuolis ar jaunuolė patiria padidėjusią savęs žalojimo ar savižudybės riziką.

        Požymiai, rodantys, kad savęs žalojimo ar savižudybės rizika yra didelė:

  • Jaunuolis ar jaunuolė kalba arba rašo apie gyvenimo beprasmiškumą, mirtį, savęs žalojimą arba savižudybę („Gyvenimas nieko nevertas“, „Nenoriu būti niekam sukelti problemų“, „Geriau numirti“,
    „Taip gyventi daugiau negaliu“)
  • Pasireiškia didelis nuotaikų svyravimas
  • Jaunuoliai gyvenimiškoje situacijoje jaučiasi įstrigę arba beviltiški
  • Pradeda vengti socialinių kontaktų su kitais žmonėmis
  • Jaunuoliai pradeda vartoti alkoholį ar kitas svaigiąsias medžiagas
  • Sumažėja interesai ir susidomėjimas anksčiau mėgstama veikla
  • Pasikeičia miegas, valgymas ir įprastas režimas
  • Jaunuoliai pradeda išdalinti savo daiktus, nors tam nėra jokio loginio paaiškinimo arba pradeda atsisveikinti su kitais žmonėmis tarsi visam laikui
  • Skaito arba rašo tekstus apie mirtį ir savižudybę, ypač romantizuodami tai
  • Pradeda rizikingai arba destruktyviai elgtis

Ką daryti, jeigu pastebėjote vieną ar kelis iš aukščiau išvardintų požymių?

Būtinai kreipkitės į specialistus: Psichikos sveikatos centrą, savo šeimos gydytoją. Jei Jūsų sūnus ar dukra atsisako eiti į konsultaciją, galite nueiti ir be jo, kad pasitartumėte, ką Jums daryti.

Jei pastebėjote savęs žalojimo požymių, pavyzdžiui randų ant rankos, į Psichikos sveikatos centrą kreipkitės nedelsiant (Jūsų sveikatos priežiūros įstaigos registratūroje sužinosite, kuriam Psichikos sveikatos centrui priklausote, siuntimo iš šeimos gydytojo nereikia).

Jeigu situacija Jums dar neatrodo bloga ir manote, kad galite susitvarkyti patys, žinokite pagrindines taisykles, kuriomis reikėtų vadovautis santykiuose su savęs žalojimą patiriančiu jaunuoliu:

  1. Atvirai kalbėkite apie savęs žalojimo ir savižudybės riziką. Nebijokite vartoti žodžio „savižudybė“. Kalbėjimas apie tai nepaskatins jaunuolių suicidinio elgesio. Tai mitas. Priešingai, jaunuoliai galės sumažinti įtampą, galėdami atvirai išreikšti savo nuogąstavimus ir mintis.
  2. Klauskite jaunuolių apie jų jausmus ir atidžiai klausykite. Nepamokslaukite, bet klausykite ir būkite įsijautę bei empatiški.
  3. Nenuvertinkite jaunuolių išsakytų problemų ar minčių bei jausmų, net jeigu jie jums atrodo perdėti. Niekada nesakykite „Čia tik tau taip atrodo...“, „Nekreipk dėmesio ir tiek..“  Prisiminkite, kad skausmas yra asmeninis pergyvenimas. Gerbkite jaunuolių požiūrį į gyvenimą ir tai kas jiems atrodo svarbu...
  4. Išreikškite savo meilę. Atvirai išsakykite, kad mylite juos.
  5. Išreikškite savo viltį, kad viskas susitvarkys ir jūs padėsite visais įmanomais būdais kiek tik galėsite.
  6. Nelaukite kol jaunuoliai pasisakys, kad jie blogai jaučiasi. Jeigu matote savo artimąjį nuliūdusį, nusivylusį ar sutrikusį pradėkite kalbėti ir pasiūlykite pagalbą patys.
  7. Būkite dėmesingi ir budrūs aukščiau aprašytiems galimo savęs žalojimo požymiams. „Nenurašykite“ jaunuolių jausmų ir elgesio jų „išsidirbinėjimui“, „manipuliavimui“ ar „jaunystės melodramoms“.
  8. Skatinkite bendravimą ir pozityvią jaunuolių veiklą. Skatinkite, kad jaunuoliai būtų užsiėmę pozityvia veikla su draugais ir artimaisiais ir kai tik galima patirtų malonių, teigiamų įspūdžių.
  9. Skatinkite sveiką gyvenimo būdą. Užtikrinkite jaunuolių tinkamą miegą, darbo ir poilsio režimą, sveiką maistą ir reguliarų fizinį aktyvumą.
  10. Būkite švelnūs, bet atkaklūs. Gerbkite jaunuolio ribas, tačiau švelniai, bet atkakliai siekite, kad jis ar ji pasikalbėtų ir pasidalintų apie savo pergyvenimus.
  11. Jeigu jaunuoliai gydosi, palaikykite specialistų pastangas padėti jūsų artimiesiems. Priminkite apie vaistus, jeigu jie vartojami, apie specialistų konsultacijas, paskatinkite daromą pažangą.
  12. Užtikrinkite, kad jaunuoliai negalėtų lengvai prieiti prie savižudybės priemonių, visų pirma ginklų,  vaistų ir alkoholio.
  13. Prisiminkite apie visus savo vaikus. Depresija ar kitas psichologinis sutrikimas veikia visą šeimą ir ypač susirgusiojo brolius bei seseris. Be to, susirgęs vaikas gauna daug daugiau dėmesio, o likę vaikai gali jaustis ar net realiai būti ignoruojami. Matykite tai. Padėkite visiems vaikams. Jeigu reikia, kreipkitės pagalbos į specialistus.
© 2018 Geros Nuotaukos Link. Visos teisės saugomos.