12.05.2 ATPAŽINKITE NERIMĄ SUKELIANČIAS MINTISSkaityti: 3 mins

Jei galvosite, kad kažkas blogo atsitiks, pavyzdžiui, neišlaikysite egzamino, turbūt pradėsite jausti nerimą. Galite pajusti ir pasikeitimus kūne, tokius kaip dažnesnį širdies plakimą, prakaitavimą ir pan.. Jūsų elgesys taip pat gali pasikeisti, pavyzdžiui, pajutę nerimą galite pradėti užkandžiauti ar pradėti tvarkyti stalčius. Visą tai pavaizdavome diagramoje:

Jei patys bandysite suprasti, kaip Jūsų mintys daro įtaką jūsų emocijoms, galėsite geriau valdyti nerimą, nes sukeliančias nerimą mintis galima bandyti keisti. Jūsų mintys nėra realybė, tai tėra mintys, kurios ateina ir išeina.

76 PRATIMAS

Dabar pabandykite Jūs užpildyti šią diagramą ir matysite, kaip veikia Jūsų nerimo ratas.  

Word variantas atsisiuntimui
PDF variantas atsisiuntimui

Retai kada žmonės specialiai galvoja apie savo mintis. To ir neverta daryti, išskyrus tuos atvejus, kai mūsų mintys sukelia labai stiprius jausmus, pavyzdžiui stiprų nerimą. Tada verta atkreipti dėmesį, kokios tai mintys ir patikrinti, ar jos atitinka realybę.

Kodėl atsiranda nerimą keliančios mintys?

Galimai todėl, kad esate įsitikinęs:

  • jog Jūsų savęs vertinimas priklauso nuo atsiskaitymo rezultatų (pvz., „jei gausiu mažiau negu aštuonis, esu tikras nevykėlis“);
  • kad prasti atsiskaitymo rezultatai reiškia tikrą katastrofą (pvz., „jei negausiu aštuonių, niekur neįstosiu“).

Taigi, dabar pasimokykite atpažinti nerimą keliančias mintis. Jums padės sekantis pratimas.

77 PRATIMAS. Mokausi pastebėti nerimą keliančias mintis.


Pradėkite atidžiai stebėti, kada pajuntate nerimą. Net jei pastebite, kad nerimas vos sustiprėjo, užrašykite, ką pagalvojote prieš jam sustiprėjant. Atpažinti mintis jums gali padėti žemiau esantys klausimai.

Klausimai

Mano mintys

Apie ką aš ką tik pagalvojau?

 

Dėl ko aš nerimauju?

 

Ko aš baiminuosi, kas blogo gali atsitikti?

 

 

Word variantas atsisiuntimui
PDF variantas atsisiuntimui

PAVYZDYS

Pradėkite atidžiai stebėti, kada Jūsų nerimas sustiprėja. Net jei pastebite, kad nerimas vos vos sustiprėjo, užrašykite, ką pagalvojote prieš jam sustiprėjant. Atpažinti mintis jums gali padėti žemiau esantys klausimai.

Klausimai

Mano mintys

Apie ką aš ką tik pagalvojau?

 

Dėl ko aš nerimauju?

 

Ko aš baiminuosi, kas blogo gali atsitikti?

 

Egzaminas už dviejų savaičių. Nieko nemoku.

 

Neišlaikysiu. Neįstosiu.

 

Kiti išlaikys geriau už mane, visi įstos ten, kur nori, o aš neįstosiu ir visą gyvenimą dirbsiu nemėgstamą darbą.

Kad Jums būtų lengviau „pagauti“ mintis, lentelėje pateikiame galimų Jūsų minčių pavyzdžių:

Nelankstus atkaklumas

Aš privalau išlaikyti šį egzaminą arba mano gyvenimas neturės vertės“

Klaidinga logika

„Jei aš susimausiu per egzaminą, tai būsiu nevykėlis“

Perfekcionizmas

„Jei aš padarysiu klaidą per egzaminą, tai būsiu bevertis“

Kitų nuomonė

„Mano tėvai mane gerbs tik tada, jei išlaikysiu šį egzaminą“

Savęs teisimas

„Aš negaliu dabar pat sugalvoti atsakymo ir tai reiškia, jog esu nieko vertas studentas“

Savęs lyginimas su kitais

„Kitiems geriau sekasi rašyti šį egzaminą. Visi yra geresni už mane ir tai siaubinga“

Neigiamas numatymas

„Jei aš tik susinervinsiu per egzaminą, aš tikrai viską pamiršiu ir visiškai susimausiu“

© 2018 Geros Nuotaukos Link. Visos teisės saugomos.