12.07.3 ATIDĖLIOJIMO ĮVEIKIMO STRATEGIJOSSkaityti: 4 mins

Prioretizuokite. Surašykite visus savo darbus, tada suranguokite juos nuo svarbiausio iki mažiausiai svarbaus.

Suskaidykite. Dauguma darbų ir tikslų pradžioje atrodo dideli ir neįveikiami. Šiuos darbus/tikslus galima suskaidyti į mažesnius, kuriuos atlikti bus lengviau.

Klausimas: „ Kaip galima suvalgyti dramblį?“

Atsakymas: „Kąsnis po kąsnio“.

Numatykite laiką. Suskaidžius tikslus, galima prie kiekvieno iš jų parašyti, kiek laiko jam skirsite. Tai padeda geriau planuoti laiką ir matyti jo sąnaudas.

Blogiausias pirmiausiai. Sunkiausią ar nemaloniausią darbą galima atlikti dienos pradžioje. Brian Tracy sakydavo „suvalgyti didžiausią varlę darbo pradžioje“.

Pasinaudokite momentu. Atlikite kokį nors nemalonų darbą tuo metu, kai atliekate kažkokį malonų darbą.

Tik 5 minutės. Tai galinga technika. Sau pasakykite, kad dirbsite tik 5 minutes, o po to nuspręsite, ar norėsite dirbti toliau ar ne. Galite laiką pratęsti iki 10-15 min. Pamatysite, kaip laikas pradės eiti ir net nepastebėsite, kad jau dirbate pusvalandį ar valandą.

Pasirinkite laiko trukmę. Jei darbas atrodo kankinantis, galima pasirinkti, kiek laiko norite prie jo dirbti, ir dirbkite tik tiek, pvz.: pasirenkate 30 min. mokytis ir tą laiką tik mokotės, o po 30 min., net jei ir nepasimokėte tiek, kiek reiktų dešimtukui, einate prie kito darbo arba padarote pertrauką ir apdovanojate save.

Geriausias laikas. Atlikti darbus gali padėti ir tinkamai pasirinktas paros laikas. Skirtingiems darbams tinka skirtingas laikas, kada tie darbai būna geriausiai atliekami. Pavyzdžiui, kai kuriems žmonėms kūrybiškumo reikalaujančius darbus geriau atlikti vakare, o kai kuriems ryte.

Prisimenu ir padarau. Ši strategija tinka mažiems ir erzinantiems darbams. Kai tik prisimenate, kad kažką reikia padaryti, tai tuojau pat tai ir padarote. Ypač jei tą darbą atlikti užtruks mažiau nei 5 min.

Priminimai sau. Tai, kas užrašyta ir matoma, tikriausiai bus atlikta. Naudokitės priminimais visose įmanomose vietose.

Vizualizuokite:

- įsivaizduokite, kad darbą jau atlikote. Stenkitės panaudoti visus pojūčius ir kuo smulkiau įsivaizduoti, kaip atliekate tą darbą ir kaip jaučiatės, kai jis jau atliktas.

- tikėtina, kad vaizduotėje sukurtas malonus jausmas dėl pabaigto darbo gali sukurti momentinę motyvaciją šį darbą padaryti realybėje.

- pasinaudokite šia momentine motyvacija ir tuoj pat imkitės darbo realybėje!

Susikoncentruokite. Jei nesiseka susikaupti, pabūkite ramybėje bei tiesiog pakvėpuokite. Naudokitės kitoje šio skyriaus dalyje aprašytais kvėpavimo pratimais. Kai kvėpuodami susikaupsite ir nusiraminsite, tada galėsite toliau daryti savo darbus.

Savęs tikrinimas. Pasižymėkite, kokius darbus norite atlikti, o atlikę darbą, išbraukite jį iš sąrašo. Neleiskite, kad atlikti darbai liktų nepastebėti.

Pasakykite kitiems. Įsipareigojimas neatidėlioti ir to pasakymas kitam yra rimtas žingsnis. Turėti kitą žmogų, kuris gali patikrinti, kaip sekasi, gali būti Jus motyvuojantis faktorius. Jei kur nors užstrigtumėte, tai kitas žmogus gali suteikti paramą sunkiu Jums metu.

Motyvuokite save be prievartos. Dažnai savo galvoje sakome sau „turiu, privalau, negaliu“. Psichoterapeutas Albertas Elis tai vadino „musturbacija“. Šiuos žodžius vertinga pakeisti į „noriu, galiu ir sunku“. Tada sakiniai neatrodo tokie žlugdantys ir prievartaujantys kažką daryti. Galite patys rinktis, ką veikti. Vietoj paliepimo sau, galite pasakyti, kad yra priežasčių, dėl kurių norite tai atlikti, arba galite tai padaryti.

Pavyzdžiui: "privalau būti geriausiu mokiniu / studentu" keiskite į "galiu būti geriausiu mokiniu / studentu"; "turiu gauti 10 iš atsiskaitymo" keiskite į "galiu gauti 10 iš atsiskaitymo".

Patikrinkite negalėjimus. Jei Jums atrodo, kad negalite kažko atlikti, tarkime, esate toks pavargęs, kad negalite sukaupti dėmesio, tuomet patikrinkite tai, pavyzdžiui, pabandykite paskaityti kelis sakinius iš knygos. Jei pavyko, tuomet paskaitykite pastraipą, o vėliau ir visą puslapį. Taip galėsite praktiškai patikrinti, kiek Jūsų negalėjimas yra tikras, o kiek tai yra tik Jūsų minčių produktas. Pasitaiko, jog žmogus jaučia nuovargį dėl nuolatinio nerimo, o pradėjęs daryti tai, ką atidėliojo, pajunta, jog nerimas sumažėja ir nuovargio jausmas praeina.

Pozityvus mąstymas. Kai atidėliojate, tikriausiai už tai save baudžiate žodžiais, kritikuojate, nes pykstate ant savęs arba tikitės, kad kritika padės pajusti motyvaciją. Tačiau taip nėra. Kritika tik dar labiau sumažina norą mokytis. Pasistenkite surasti, už ką save pagirti. Net jei atidėliojate – neteiskite savęs [prisiminkite – atidėlioja visi žmonės!]. Geriau koncentruokitės į tai, ką galite padaryti, kad pakeistumėte atidėliojimo įprotį. O teisiančioms ir kritikuojančioms mintims leiskite praplaukti pro šalį – tai tik mintys!

Atidėliojimui įveikti nebūtinai prireiks visų šių strategijų, pasirinkite kurias norite ir patikrinkite, kurios veikia. Jūs patys galite rinktis, kaip susidoroti su įpročiu atidėlioti.

Prisiminkite- savęs neteisti, o geriau paskatinti veikti. 

© 2018 Geros Nuotaukos Link. Visos teisės saugomos.